Katarzyna Deszcz
Absolwentka Wydziału Prawa UJ oraz Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w
Krakowie.
W latach 1982-2003 prowadziła (wspólnie z Andrzejem Sadowskim)
eksperymentalny Teatr Mandala, w którym zrealizowała wiele swoich
autorskich projektów artystycznych prezentowanych na setkach scen teatralnych
w kraju i za granicą.
W teatrze repertuarowym reżyseruje od 1991 roku.
Na stałe współpracuje z kilkunastoma scenami dramatycznymi, gdzie
wyreżyserowała kilkadziesiąt przedstawień realizując głównie teksty klasyczne
lub współczesny dramat, zwłaszcza irlandzki i amerykański. Doświadczenia
związane z kontaktami z zagranicznymi autorami tekstów zaowocowały
powołaniem przez Katarzynę Deszcz programu pomocy warsztatowej i
promocyjnej dla polskich dramatopisarzy („Pisanie dla Teatru”).
W 1995 roku podejmuję stałą współpracę z londyńskim teatrem Scarlet, z
którym realizuje projekty pokazywane na scenach w Anglii, Irlandii i Szkocji.
W 2003 roku na brytyjskim rynku wydawniczym ukazała się biograficzna praca
Geraldine Cousin („Recording Woman”) poświęcona jej metodom pracy nad
spektaklem teatralnym.
W latach 2003-2006 była Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Teatru im. A.
Mickiewicza w Częstochowie.
Poza reżyserią spektakli, zajmuje się również pracą pedagogiczną. Od 1992
roku, do dnia dzisiejszego – prowadzi warsztaty dla reżyserów i aktorów w
różnych centrach teatralnych w Polsce, Anglii, Egipcie, Indiach, Irlandii,
Japonii, Niemczech i USA.. W latach 1993-1994 była wykładowcą w
Dartington College of Art w Devon (Anglia). Współpracowała z Akademią
Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale Scenografii (1999 – 2008), gdzie
uczyła studentów praktycznego podejścia do zawodu, oraz pracy nad tekstem
scenicznym. Realizowała projekty w Royal Central School of Speech and
Drama University of London oraz Guildford School of Acting University of
Surrey w UK.
Jest Wykładowcą na Wydziale Aktorskim Krakowskiej Akademii im. Andrzeja
Frycza Modrzewskiego.
Ważniejsze nagrody:
Wyróżnienie dla „Wieczoru Trzech Króli” w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie
w konkursie Fundacji Theatrum Gedanense na najlepsze szekspirowskie
przedstawienie sezonu 2002/2003. Gdańsk 2003
Złota Maska dla reżyserki roku – za przedstawienie „Iwona książniczka
Burgunda” Witolda Gombrowicza w Teatrze im. Adama Mickiewicza w
Częstochowie. Śląsk 2005.
Nagroda Prezydenta Częstochowy w dziedzinie kultury. Częstochowa 2006.
Złota Maska za najlepszą reżyserię – za przedstawienie „Tańce w Ballybeg” w
Teatrze Zagłębia Sosnowcu. Śląsk 2007.
Grand Prix – dla najlepszego spektaklu festiwalu oraz wyróżnienie – za
reżyserię spektaklu „Matki” w Teatrze Nowym w Zabrzu – XIII Festiwal
Dramaturgii Współczesnej – Rzeczywistość Przedstawiona –Zabrze 2013.
Złoty Yorick – Konkursu na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych
Williama Szekspira za najlepsze przedstawienie sezonu za spektakl
„Poskromienie złośnicy „w reżyserii Katarzyny Deszcz z Teatru im.
Żeromskiego w Kielcach. – Festiwal Szekspirowski, Gdańsk 2014.
Fanaberia Publiczności– nagroda dla najlepszego przedstawienia, Festiwal
Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne 2014, za spektakl „Matki” z Teatru Nowego
w Zabrzu.
Nagroda Jury Młodych za reżyserię oraz trafne ukazanie problemu społecznego
w spektaklu „Nema”. XVIII Ogólnopolski Festiwal Dramaturgii Współczesnej –
Rzeczywistość przedstawiona Zabrze 2018.
Pełny wykaz osiągnięć artystycznych oraz przebieg kariery i pracy
pedagogicznej na stronie www.sadek.pl